Få undersökningar har gjorts när det gäller i vilken mån isbrytarbesättningar exponeras för helkroppsvibrationer (WBV, whole body vibration). Tidigare studier har fokuserat på andra typer av fartyg, men inte isbrytare.
Under OATRC 2015 användes isradarsystem för att mäta den omkringliggande isens tjocklek. Att kunna beräkna isens tjocklek har stor betydelse för forskare som arbetar med att göra prognoser om isens beteende i realtid, men även för fartyg som går i områden med havsis.
De två svenska isbrytarna Oden och Frej användes som forskningsplattformar under OATRC 2015 för att studera havsis i Arktis och hur den påverkar flytande konstruktioner.
Isen har stor betydelse för hur fartyg i såväl Bottenviken som Arktis väljer att navigera under den säsong havet är täckt av is. Genom att välja att gå i områden med öppet vatten eller tunn is, kan fartygen spara mycket bränsle och undvika att köra fast i isvallar.