Radarantenner. Foto: Per Holmlund

Radarantenner ombord på Oden. Isbrytaren Frej syns i bakgrunden. Foto: Per Holmlund

Fartyg som rör sig i istäckta områden stör havsisen och utlöser en rad processer. Kanske bryter fartyget ner istäcket till mindre fragment som interagerar med varandra, med vattnet och med skeppets skrov. Is beter sig dessutom olika beroende på om istäcke består av relativt fast is eller om det är uppbrutet.  Att kunna beräkna isens tjocklek har stor betydelse för forskare som arbetar med att göra prognoser om isens beteende i realtid, men även för fartyg som går i områden med havsis.

Vid forskning på glaciärer och inlandsisar i bland annat Antarktis och den svenska fjällkedjan används isradarsystem för att mäta snö- och isdjup. Under OATRC 2015 användes samma isradarsystem för att mäta den omkringliggande isens tjocklek.

Målet med projektet är att hitta ett enkelt sätt att kartlägga havsisens tjocklek medan fartyget är i rörelse och samtidigt hitta ett sätt att visa dessa uppgifter i realtid. Under expeditionen kontrollerade vi om en enkel uppsättning av antenner installerade på isbrytaren Oden kunde göra just detta och i så fall vilka frekvenser som skulle användas för att optimera resultaten.

De system som vi testade gav över lag bra resultat, men två problem uppstod under expeditionen. Dels fanns det vatten ovanpå havsisen och dels innehöll isen skikt med saltlösning, vilket kan orsaka att den reflekterande radarpulsen försvinner. Det finns två sätt att komma runt dessa hinder, ett är att sänka frekvensen för att få bättre penetration och det andra är att förstärka signalen så att vi även kan fånga de svaga reflektionerna.

Per Holmlund arbetar med radarantennerna ombord på Oden. Foto: Hanna Hagelin

Per Holmlund arbetar med radarantennerna ombord på Oden. Foto: Hanna Hagelin

Oden bryter is. Foto: Per Holmlund

Oden bryter is. Foto: Per Holmlund