Tromsö, 5 juni 2014

Dags för avresa. Vi har ännu lite kvar att ordna innan allt är på plats och vi får mycket fin hjälp av Kristen Fossan på Norsk Polarinstitutt. På mycket kort tid hittar han ett roder till en av våra strömmätare. Eftersom han inte har någon bil i närheten lägger han två roder på en vagn och kör denna till båten längs kajen. Det ena rodret passar perfekt och vi hinner få ombord detta innan det är dags att lätta ankar.

Efter en säkerhetsgenomgång, så lämnar vi Tromsö kl 14.20. Efter två dagar i Tromsö, som mest bestod av att gå runt i byn för att hitta utrustningen och möta folk, så var det skönt att inte behöva gå mer än 70 meter mellan fram och baksidan av skeppet. Däremot är det en labyrint av labb och hytter på fem våningar, så det kommer ta lite tid innan man hittar rätt. Utfärden ur Fjordlandskapet kring Tromsö var fantastiskt fin med strålande sol och nästan vindstilla.

Forskare ombord på G.O. Sars

Ardo Robijn, Renata Lucchi och Vedrana Kovacevic. Foto: Sam Fredriksson

Björnöya, 6 juni 2014

På den svenska nationaldagens morgon vaknade vi mitt i dimman och det kändes som om vi nu verkligen är på väg till en plats långt borta. Allt runt omkring fartyget har en grå färg och sikten är dålig. Fartyget gungar lätt i dyningen och rytmen är lugnande. Vi är på väg. Inga batterier och vingar att leta efter och allt vi kommer att behöva har vi med oss. Det känns fortfarande otroligt hur vi i sista sekund fick tag på precis det upphängningssystem vi behöver samt batterier till en gammal Strömmätare.

Dagen ägnas i övrigt till att packa upp och göra vår mätutrustning klar för att monteras på de riggar som kommer att placeras ut de närmaste dagarna. Samarbetet med övriga deltagare fungerar utmärkt och med mycket skämt och skratt hjälps vi åt med att få allt klart med riggarna.

Strömmätare

Stefano Aliani undersöker en strömmätare. Foto: Sam Fredriksson

Vi avlsutade dagen med ett kort pass i gymmet och en stund i bastun. Fartyget är bara 10 år gammalt och allt är tip-top. Ingenting saknas och allt fungerar, dessutom är besättningen väldigt service minded och hjälper gärna till med allting.

Under natten startades även de första CTD mätningarna, vilka fungerade bra och snabbare än planerat.

CTD

Första CTD-mätningarna (Konduktivitet, Temperatur och Djup) startar. Foto: Sam Fredriksson

Svalbard, 7 juni 2014

På morgonen hade dimman lättat och vi kunde nu se Svalbard för första gången på denna expedition. Vi kommer köra en mättransekt som tar oss närmare Spetsbergens sydkap, innan vi efter det ska vi ut till djupare hav igen.

Svalbard

Svalbard i fjärran. Foto: Ardo Robijn

Parallellt med våra mätningar pågår också mätningar kring utbredningen av små plastpartiklar. Plankton och eventuell plast samlas in i en håv efter fartyget. Fångsten analyseras sedan vidare i mikroskop för att räkna koncentrationen plast i ytvattnet.

Plankton samlas in

Plankton och eventuell mikroplast samlas in. Foto: Sam Fredriksson

Svalbard, 8 juni 2014

Vi har nu nått den första av de två sedimentansamlingar, ”contourites”, som vi skall studera. Sedimentprov togs med en ”Calypso”, vilket är en speciell utrustning som möjliggör att sedimentproven kan göras mycket djupt ned i sedimenten. Det blev rekord för fartyget, vilket innebär en mer än 20 m djup borrkärna. Vi kommer därför sannolikt att kunna studera sediment från den senaste istiden, när Svalbard var täckt av en stor inlandsis. Stämningen efter den här lyckade provtagning är såklart på topp och trots sömnbrist och hårt arbete är det många glada forskare ombord.

Vi förbereder oss på kvällen för att under natten kunna sätta ut vår första mätrigg. Vi bestämmer oss för att få några timmar sömn men det är lite svårt att somna.

Tåghjul

Tåghjul som bottenvikt till mätrigg. Foto: Ardo Robijn

Svalbard, 9 juni 2014

Efter bara tre timmars sömn blev det väckning strax efter fem då vi nu nått fram till rätt position för att sätta ut riggen. Vi väntar (och får besök av ett antal valar som simmar bakom fartyget) först på att ytterligare ett sedimentprov genomförs innan vi 06.53 påbörjar arbetet och 07.45 är hela riggen på plats. Hela teamet är mycket nöjt med sin insats och går upp för att äta frukost. Efter frukost är det dags att sova några timmar till innan arbetet med nästa rigg påbörjas, vilken vi förmodligen sätter ut imorgon kl 04.

Mätrigg

Mätrigg på väg ut från fartyget med två tåghjul som vikt. Foto: Sam Fredriksson

Valar

Valar vakar strax bakom fartyget. Foto: Sam Fredriksson