Batymetrisk karta

Batymetrisk karta (IBCAO 3.0) som visar fartygets färdväg (orange) under LOMROG III och fältarbetet norr om Grönland som ingick i det danska kontinentalsockelprojektet mellan 2006 och 2012.
Gul linje – refraktionsseismiska linjer från LORITA (2006), grön linje – fartygets färdväg under LOMROG I (2007), röd linje – fartygets färdväg under LOMROG II (2009), ljusblåa linjer – batymetriska profiler insamlade med helikopter under våren 2009 och under LOMROG II och III (2009 och 2012), gula linjer – seismiska linjer från LOMROG I och II (2007 och 2009), röda kors – platser för provtagning med bottenskrapa, och vita prickade linjer – inofficiella medianlinjer.

Oden är utrustad med ett flerstråligt ekolod och en chirpsonar (bottenpenetrerande ekolod). Under LOMROG III färdades Oden sammanlagt 3 672 sjömil. Både batymetriska data från det flerstråliga ekolodet och data från bottenpenetrerande ekolodning registrerades kontinuerligt under fartygets färdväg.

Under LOMROG I utvecklades en “piruettmetod”. Med den metoden stoppade Oden och roterade 360° i isolerade fickor med öppet vatten samtidigt som det flerstråliga ekolodet svepte över havsbottnen. Metoden användes även under LOMROG III, men vid kritiska platser bröt Oden först en ränna i isen för att sedan kunna göra en piruett.

De batymetriska data som samlades in under LOMROG III kommer att integreras i en ny version av International Bathymetric Chart of the Arctic Ocean.