Ship timbers on the Arctic shores of Svalbard – a marine archaeological study
Skeppsarkeologisk inventering utfördes på Kvitöja, Barentsöja och Lågöja. På samtliga dessa platser påträffades en stor mängs drivved och skeppstimmer, som dock med några få undantag bedömdes som relativt recenta.
Vid landstigning och avsökning vid den gamla ryska fångsstationen på Nordre Russöja hittades delar av flera klinkbyggda båtar. Vid Mosselbukta påträffades rester av ett stort kravellbyggt skepp samt flera lämningar av båtar byggda i så kallad syteknik.
En viktig slutsats från expeditionen 2000 är att de gamla naturhamnarna där människor ankrat, jagat och övervintrat i minst 400 år också har en mycket stor skeppsarkeologisk potential. Skeppsvraken såväl på stranden som ute i vattnet är en viktig del av dessa platsers, och därmed också Svalbard, historia.
Se forskarrapport: Ship timbers on the Arctic shores of Svalbard – a marine archaeological study
Datum
Augusti–september 2000
Deltagare
Forskningsledare
Johan Rönnby
Södertörns högskola
Stockholm
Per Lejoneke
Södertörns högskola
Stockholm
Referenser
Chochorowski, J . and Jasinski, M. E. (1990). Archaeology on Svalbard – survey work 1988. TROMURA, Kulturhistorie, Universitetet i Tromsö. 18.
Lejoneke, P. (1998). På jakt efter Skandinaviens tidigamarina kulturarv. Marinarkeologisk tidskrift, 4, 4-7.
Eggertsson, O. (1994). Origin of the Arctic driftwood a-dendrochronological study. Lundqua Thesis volume 32, Lund.
Forsell, H. (1981). Fynd av sydda båtar i Finland. Skärgårdsmuseet i Perneå skrifter nr l, Helsingsfors.
Häggblom, A. (1982). Flytande ved och drivande is i Arktis. Fauna och flora 77, 121-128.
Westerdahl, C. (1987). Et sätt som liknar them uti theras öfriga lefnadsart. Om äldre samiskt båtbygge och samisk båthantering. Skrifter utgivna av Johan Nordlander-sällskapet nr 11, Umeå.