En grupp om fyra akvatiska mikrobiologer från Lunds universitet och Högskolan i Kalmar deltog i expeditionen Arctic Ocean 2002 med isbrytaren Oden till Östgrönlandsströmmen. Syftet med projektet var att öka kunskaperna om virus, bakterier och växtplankton i arktisk marin miljö.

Vi vet ännu mycket lite om virus, men sannolikt spelar virus en stor roll i havet genom att infektera och bryta ned bakterier. Under expeditionen togs prov från ytan ner till drygt 3 000 m djup. Bakterier och virus räknades i laboratoriet ombord. Vi fann få virus och bakterier på djup större än ca. 100 m och i ytvattnet på istäckta stationer. I öppet vatten med mycket växtplankton var det däremot gott om aktiva (hög-DNA) bakterier. Eftersom man ännu vet mycket lite om den totala bakteriediversiteten i haven togs prover för att med genetiska metoder karakterisera bakteriesamhällena, samt ta reda på om bakteriestammarna är vitt spridda eller geografiskt begränsade. Genetiska studier har även gjorts på dinoflagellater, en grupp av växtplankton, för studier av deras evolution och för jämförelse med liknande arter i tempererade hav.

Se forskarrapport: Bacteria and viruses in the Arctic Ocean