27,3 m/s nordligt, -3 °C, sikt bitvis ner till 10 meter och nerisade kläder, särskilt när man hoppar in och ut fordon. Nu har vi äntligen en konstellation av bandvagnar och slädar som går att åka med. Ekipagen är riktigt tungt lastade och snöförhållandena har givetvis väldigt stor inverkan på motståndet. Just nu går det inte direkt lätt – slädarna sjunker och banden slirar och gräver ner sig. Det är därför vi haft så mycket jobb med att hitta vad som är möjligt att få med. Nu slutar det med att vi lämnar kvar en av finländarnas späckade 20-fotscontainrar.
Koppling av slädar är ett av de stora riskmomenten under fordonstjänsten, särskilt när sikt och radiokommunikation begränsas av stormvind och snödrev. Bäst är att vara tre. En som kör, en som ger tecken och en som kopplar. Vi gör vårt bästa för att hålla säkerheten hög här nere.
Går det riktigt trögt så får man dubbeldra för att få loss slädarna eller komma upp för backar. Då består det ihopkopplade tåget av två bandvagnar med fram- och bakvagn plus två slädar, det vill säga sammanlagt sex ihopkopplade vagnar. En minst sagt fascinerande syn för även de icke motorinbitna. När man parkerat bandvagnen för kvällen har man en god halvtimme för att hacka bort is från knutkors och trånga ställen i bandaggregaten för att det skall gå att starta igen utan haveri dagen efter.
Till frukost lagades svampomelett av äggpulver och torkade kantareller sen vem vet när. Till middag serverades den sista frusna maten – sydafrikansk fisk och fjärillsmakaroner.
En kanoninsats av alla på Wasa idag om vi får säga det själva. Enligt prognosen skall vädret bli bättre från och med imorgon.
Packat och klart!