Direkt efter frukosten i dag tog vi ett konstruktivt morgonmöte och lade upp planerna för att hinna med allt som bör vara klart före bandvagnstransporten. Eftersom vi ska färdas över områden med glaciärsprickor, så prioriterade vi en repetition av glaciärsäkerhet. Med hjälp av en snöfylld docka tränade vi på att klättra ner i en glaciärspricka, ta hand om den skadade och bygga vinschar för att kunna få upp en skadad. I områden där man vet att det förekommer mycket sprickor rekommenderas det att man alltid är fastknuten i ett fordon om man rör sig utanför exempelvis bandvagnarna.

Glaciärträning

Pär agerar räddare nere i sprickan. Åsa och Michael sköter hissandet på ytan. Foto: Carl Lundberg

Vi har nu en beräknad avresetid i morgon eftermiddag och det kommer att bli en sen kväll och en tidig morgon för oss alla. I kväll efter middagen tog vi ner alla slädar utom en och provade att dra. Det gick inte alls bra, men snön är djup och fluffig här och vi hoppas på bättre och hårdare snöförhållanden under vägen.

Målet i morgon är att komma till ett berg som vi ser från Wasa. Det berget heter Fossilryggen och där planerar vi att slå nattläger. Det är en tillräckligt kort dagsetapp att starta med för att vi med hjälp av skotrar ska kunna komplettera utrustningen om det behövs, samt kunna ställa av slädar om det visar sig vara en övermäktig last.

Några av oss kommer att sova inne i bandvagnarna och vi övriga ser fram emot att tälta. Den beräknade snitthastigheten är ca 10 km/h och sträckan till den tyska stationen Neumayer är ca 50 mil, så nu väntar några dygn ute på de vita vidderna.