Flygplansbak

Under landningen på Wasa så gräver bakhjulet sig djupt ned i den lösa snön. Foto: Henrik Törnberg

Flygplansbesättning framför flygplan

Den kanadensiska besättningen på Lidia. Foto: Henrik Törnberg

Frukost kl. 7 och samtal med både piloten och med Wasa.

Att vi hade hållit våra tummar kvällen innan verkar faktiskt ha hjälpt, nu är det bra flygväder även på Wasa. Kl. 10:30 är vi i luften och flygningen till Wasa tar två timmar. Lidia är en pigg 75-åring som bullrar rejält och saknar tryckkabin. Landningen vid Wasa blir studsig, bakhjulet som saknar landningsskida gräver sig djupt ner i den lösa snön.

Det känns toppen att förenas med uppstartsteamet. Carl, Karin, Ola, Pär och Stefan möter oss ute vid landningsbanan. De har märkt upp banan med flaggor, snöfyllda sopsäckar och rökfacklor för att underlätta landningen. Vi lossar Lidia och packar om på bil och bandvagnar. Färden upp till Wasa tar ca 10 minuter.

Vi får ett fantastiskt mottagande och Karin ordnar både lunch och middag av toppklass. Vi firar att alla nu är samlade och dukar bordet med vit duk till middagen.