Goda nyheter, reservnycklarna till bilarna är återfunna! Tyskarna hade hängt dem på något listigt ställe som tog ett tag att minnas. Hjulnyckel till bilarna är vi dock fortfarande utan. Är det så himla viktigt då kan man undra? Jo, det är det. Eftersom bilarna har så stora däck så blir belastningen på fälginfästningen extra stor och därför måste hjulmuttrarna dras åt med ett visst moment med jämna mellanrum.

Karin har gjort en minutiös planering för mattransporten. Det gäller att tänka till på hur de olika livsmedlen ska hållas kylda, frysta respektive inte frysta under hanteringen från båt till bandvagn till Neumayer till bil och till Wasa. Så har vi fått tag på en 10 liters plastdunk att ha vatten i på den förestående bilresan, frågeställningarna blandas högt som lågt.

Alla GPS:er är nu laddade med senaste rutter och positioner för de två sprickor som finnarna hittat på vägen. Sprickorna utgjorde dock inget problem, de var täckta med 7,5 meter snö och upptäcktes med en radar monterad framför bilen. Radar är nytt för oss för i år och det ska bli intressant att se hur det fungerar.

Det vore ju ohövligt att inte besöka baren, Karin och Pär drar sitt strå till stacken genom att prata Afrikaresor med stationschefen Eberhart. Foto Carl Lundberg

Det vore ju ohövligt att inte besöka baren, Karin och Pär drar sitt strå till stacken genom att prata Afrikaresor med stationschefen Eberhart. Foto Carl Lundberg

Pär har gjort sig själv till förste diskassistent i köket för att i någon mån göra rätt för den eminenta vistelse vi åtnjuter här. Inne på stationen finns alla bekvämligheter – matsal, forskningslabb, dusch, bastu, WC, tvättmaskin, espressomaskin, allrum och en gratis bar. Wass, eine ferie Kneipe? Hur går det? Hur bra som helst, de som vill hänger där en stund och tar ett glas vin eller öl på kvällen – lugnt, städat och värdigt. Det finns en massa spritflaskor också men de verkar ingen ha lust att dricka ur. I matsalen finns en glassdisk och fri tillgång Gummibärchen. Frukostmuslin innehåller chokladbitar, man får ta det goda med det onda.

– Jag är inte arg, inte ledsen, jag är bara besviken. Vet ni hur mycket det saknas för att man skall kunna ställa en lastpall på tvären på bilflaket? säger Stefan när kan kliver in på kontoret.
– En halv centimeter… Samma för släpet, det är 119 centimeter och en pall är 120.
Uppgivenheten och den mångdubbelbottnade sarkasmen som så väl hör Stefan till får alla att brista ut i skratt, även om det är en lite sorglig detalj för oss som kämpar för ett perfekt logistiskt flöde.
– Nu går jag och tar en kaffe, nån som ska med, fortsätter han uppgivet men med en glimt i ögat.

Agulhas cirklar

Aguhlas II cirklar i isen. Foto Carl Lundberg

Vi kan följa båtens framfärd på en dator i radiorummet. Den ligger och cirklar i isen. Gissningsvis för att knuffa bort is. Det blir ingen lastning idag.

Mulet, vindstilla och fortsatt varmt. Strax under nollan.

Hjärtliga hälsningar

Calle

PS. Jo just det, för engelsktalande så har forskargruppen en blogg om expeditionen på engelska:
http://magicdml.com

De finns även på sociala medier:

DS.