Wasa, kl 22.00 (UTC)
-7.3 °C, 10 m/s nordlig vind, växlande molnighet

Det blir långsamt kallare och solen försvinner nu ner under horisonten på nätterna. Solnedgångar och soluppgångar har blivit populära fotomotiv när vädret tillåter.

Solnedgång

Om ett par veckor kommer det inte längre att vara möjligt att flyga varken till eller från Antarktis. Ett strategiskt vägval stundar därför för en del här nere – övervintra eller lämna Antarktis? Men vi i den svenska expeditionen har utresan bokad och planerad sedan länge. Utresan är planerad att påbörjas söndagen den 19 februari.

Första etappen går till flygfältet vid den ryska stationen Novolazarevskaya (Novo). Flygningen tar ca 4,5 timmar och sker med ett mindre propellerflygplan via en mellanlandning på den norska stationen Troll. Väl på Novo blir det två dagars väntan innan den andra etappen startar den 21 februari. Det är då planerat att flyget från Novo till Kapstaden ska gå. Det är en resa på lite drygt 6 timmar med ryskt jetplan. I Kapstaden är det sedan inlagt ett par dagars väntan innan sista etappen med reguljärflyg hem till Sverige via London tar vid.

Att planera resor i Antarktis är inte alltid så lätt på grund av vädrets makter. Ibland går det helt enkelt inte att flyga med anledning av just vädret. Vi kommer därför att stå i stand-by här på Wasa ett par dagar innan den planerade avresan. Om vi får besked om att ett stort oväder är på väg in under den planerade hemresan kan resan komma att påbörjas tidigare. När vi står i stand-by så kommer vi att på ett kontrollerat sätt kunna lämna Wasa med några få timmars varsel.

Arbetet under expeditionen har i sin helhet gått mycket bra. Det planerade arbetet har utförts och några ytterligare små förbättringar på stationen har hunnits med. Under de sista dagarna har vi förberett för vinterstängningen. Det har städats, plockats undan, surrats och fordon har ställts undan. Bandvagnarna ställer vi in i containrar, som får fungera som garage. Det är inte mycket plats över i en container när en bandvagn väl har körts in. Endast någon centimeter runt om. För att föraren ska kunna komma ut så har containrarna försetts med luckor i taket. Föraren kommer ut genom att klättra upp genom bandvagnens taklucka och upp på containertaket.

Bandvagn i containergarage

Bandvagn i containergarage

Bandvagn i containergarage.

Varma hösthälsningar från
Erik, Cecilia, Henrik, Pär och Stefan