Pingvin

Pingvin på lämningarna av flensplanet vid Prince Olav Harbour – den del av anläggningen där valarna styckades upp i olika beståndsdelar. Idag har dock den Antarktiska faunan tagit tillbaka platsen från människan. Foto: Dag Avango

Vädret på Sydgeorgien har inte det bästa ryktet och vi kunde onekligen haft bättre förhållanden när vi inledde vårt fältarbete här den 14 mars. Från morgon till kväll öste regnet ner. Vindstyrkan var dock rimlig och våra uppgifter i fält krävde inte bra väder.

När man kartlägger en plats som Prince Olav Harbour, är det första steget att skapa en översikt över anläggningen och att tilldela nummer åt dess olika beståndsdelar. Utifrån denna översikt kan man sedan utforma en mer detaljerad arbetsplan och en tidtabell för fältarbetet. Eftersom valfångststationen är ganska stor och komplex, så tog denna uppgift hela dagen i anspråk. I regnet.

Den 15 mars vaknade vi upp ombord på Seal till vacker morgon, med klarblå himmel och ett fantastiskt ljus för fotodokumentation. LASHIPA 6-gruppen satte igång tidigt med de olika dokumentationsuppgifterna. Vår avsikt är att kartlägga valfångststationen med en totalstation – ett mycket exakt kartläggningsinstrument – liksom att beskriva, rita och fotodokumentera dess olika delar. Mot slutet av dagen hade teamet redan kommit en bra bit på väg i detta arbete, inte minst tack vare de fantastiska väderförhållanden vi kunde arbeta i. Totalstationsgruppen blev då och då avbrutna av alltför närgångna sälar, men dessa kunde milt avvisas med hjälp av en leksak – en klickande metallnyckelpiga, vars ljud de uppenbarligen ogillar.

Vi sitter nu åter ombord på Seal, mätta och belåtna efter en god måltid tillredd av besättningen. Vi förväntar oss sämre väder under morgondagen – starka nordostvindar, vilket är problematiskt eftersom Prince Olav Harbour är fullständigt exponerat för vindar från den riktningen. Om så blir fallet ska Seal gå till en annan ankarplats och vi kan få problem med att komma iland på grund av hög sjö. Morgondagen får utvisa vad det blir.

Dag Avango, Teknik- och vetenskapshistoria, KTH