Neumayer-Station III

Neumayer-Station III. Foto: Polarforskningssekretariatet

Förra säsongen påbörjade Polarforskningssekretariatet underhållsarbeten av forskningsstationen Wasa och den utrustning som finns där, bland annat bandvagnar och skotrar. Den här säsongen fortsatte arbetet med att förbereda stationen för kommande säsongers forskningsarbete. Även i år genomfördes expeditionen i nära samarbete med det finska Antarktisforskningsprogrammet FINNARP.

Expeditionen till Dronning Maud Land 2012/13 kan delas in i två logistikdelar och en forskningsdel. Den första logistikdelen var ett samarbete med våra finska och ryska kollegor och bestod i en leverans av bränsle via fallskärm från flygplanet Ilyushin 76TD. Efter att planet landat i Antarktis och all personal och utrustning lastats av så förvandlas passagerarplanet till ett transportflyg. Totalt levererades sedan 25 kollin bränsle på 1 600 kilo vardera.

Paradrop

Paradrop med Ilyushin 76TD. Foto: Polarforskningssekretariatet

I den andra logistikdelen genomfördes en bandvagnstransport till den tyska forskningsstationen Neumayer vid Atka Bay, för att lämna avfall och hämta utrustning. I Antarktis finns strikta regler för förbränning av avfall, som kräver en förbränningsugn där endast organiskt material får brännas. Wasa saknar en sådan förbränningsugn och därför behöver alla sopor transporteras därifrån. Fartygstransporter krävs för att få fram tung utrustning i stora volymer till Antarktis, samt för att kunna transportera bort avfall. Det tog sex dagar att ta sig fram till Neumayer med bandvagn från Wasa. Efter några dagars väntan åkte vi till shelfisens kant för att ta emot vår last från det nya sydafrikanska forskningsfartyget S.A. Agulhas II.

Svea

Göran Thor studerar lavar på Svea, som firar 25 år. Foto: Carl Lundberg

Den tredje delen av expeditionen var vetenskaplig. Göran Thor, som anslöt expeditionen i Neumayer, arbetade runt Basen och på Fossilryggen med återinventering av provytor för mossor och lavar. Teamet hann även med en tur till stationen Svea, som firade 25 år, samt till Jonsonhogna. Där studerades lavar, en GPS-antenn finjusterades och en seismisk sensor servades. På Wasa servades bandvagn 12, reservdelscontainern reorganiserades och alla tomma aluminiumboxar samlades ihop.