Den 11 november kl. 20.48 lokal tid (UTC) nådde vi Wasa efter drygt fem kilometers vandring. Äntligen är vi framme efter tre dagars väntan i Kapstaden plus ytterligare fyra på den ryska Antarktisstationen Novolazarevskaja, även kallad Novo.

Novo ligger på en plats som kallas Schirmacheroasen, cirka 900 km från Wasa. Tiden på Novo tillbringades med att lära känna expeditionsdeltagare från Ryssland, Norge, Tyskland, Finland och Island. Vi passade även på att gräva fram och få i gång två skotrar och en kälke ur en snödriva. Det var bra träning. Efter att ha rensat dem från snö och is kunde vi glädja personalen med två extra fordon. Som belöning fick vi bada specialbastu med yllemössa och ekbladsruska enligt rysk tradition.

På morgonen den 11 november blev det plötsligt bråttom att hinna flyga till Wasa. Vi var förberedda och kunde snabbt lasta vår packning och ta oss tillbaka till landningsbanan cirka 10 km uppåt isen. Som vanligt när det ska flygas i Antarktis är det vänta-vänta-vänta-skynda-skynda-skynda som gäller! Färden gick västerut cirka 1 timme och 45 minuter innan det var dags att mellanlanda på den sydafrikanska stationen Sanae IV med vår ombyggda DC-3:a.

Det var två år sedan någon var vid Wasa och det syns bland annat på de stora snödrivorna omkring de utkylda byggnaderna. Dagarna fram till i dag har bestått av att gräva och hacka snö och is så att vi har fått ut två bandvagnar och två skotrar ur garagen. Det återstår en del fordon men dem tar vi fram lite senare under säsongen. Vi har packat upp och fördelat livsmedel och utrustning samt kört stationens basfunktioner för att kolla att alla system för värme, el och vatten fungerar som de ska. Vardagslivet består av väderrapportering kl. 07.00, frukost kl. 07.30, lunch kl. 12.30 och middag med väderrapportering kl. 19.00.

Vädret har varit blåsigt mest hela tiden, förutom någon dag då det var vindstilla och mycket varmt. Tidigare år har lufttemperaturen varit mycket lägre så här tidigt på säsongen, dagstemperaturen har denna säsong ännu inte understigit -20 °C. Den friska till hårda vinden gör dock att den faktiska kyleffekten går ned till minus 30–40 °C. Nätterna är betydligt kallare.

Mycket tid går nu i första skedet av vår vistelse åt att säkerställa basfunktionerna. Resten går åt till löpande arbeten på alla områden och just nu ägnas stor del av tiden åt att iordningsställa två av stationens fyra bandvagnar som ska användas för att samla ihop utrustning, bränsle och förnödenheter som ska fällas med fallskärm från ett ryskt transportflygplan cirka tre kilometer härifrån om några dagar.

Just nu sker planering och andra förberedelser för denna operation. Bland annat så ska 140 stycken fallskärmar bärgas och packas ihop. Ett intressant jobb om vinden ökar. Trasslar man in sig i linorna på en lös fallskärm som tar vind kan man bjudas på en oangenäm åktur. Fällningen kommer att ske från 450 meters höjd över marken och med sex stycken överflygningar. Förnödenheterna behövs för att klara säsongen och ligger till grund för fortsatt arbete här nere en till två säsonger till.

Vi har förberett oss väl och har arbetat hårt sedan vår ankomst. I dag vilar vi och laddar upp för fällningen och det krävande arbetet som väntar oss de närmaste dygnen, fick just ett anrop på radion som sa att allt kan braka i gång redan i kväll, vädret bättrar sig. Det är soligt och en kall sydlig vind drar in över stationen. Luft från Sydpolen.

Hälsningar från gruppen på station Wasa, 73°S, 13°W